Tilbake

NISSAN LEAF REDUSERER DRIVSTOFFREGNINGEN MED INNTIL 60%

  • Familier kan spare opptil 60 % av drivstoffregningen ved å skifte til elbil
  • Sikkerhet, lave driftskostnader og praktiske funksjoner er førsteprioritet når man velger en familiebil
  • En antropologistudie, som inkluderte 505 norske familier, viser at familier kan spare inntil 28.545 NOK ≠ per år ved å skifte til elbil

De europeiske familiene som deltok i studien rangerte sikkerhet, lave driftskostnader og praktiske funksjoner som førsteprioritet ved valg av familiebil. Komfort og ytelse kom langt ned på lista.[1]

 

Resultatene kommer fra en studie bestilt av Nissan for å se på eierskap av elbil og familiebilens rolle, og målgruppen var bilførere med barn i seks europeiske land.

Nissan benyttet de kjente antropologene Stripe Partners for å vurdere hverdagsrealitetene med eierskap av elbil i forhold til kravene og dynamikken til familiene fra Storbritannia og Norge som deltar i studien, de to største europeiske markedene for Nissan LEAF i 2014. I Norge alene har salget av Nissan LEAF steget med 1 200 % siden 2014. Salget i Storbritannia endte på 4 051 enheter i fjor, mer enn en dobling fra 2013.[2]

En av deltakerne, Martin Brady fra Dorridge, Storbritannia, opplyser at han har spart 28.545,- siden han startet å bruke Nissan LEAF som familiens primærtransport. Han sier følgende: «Jeg blir overrasket hvis det koster meg mer enn 60,- i uka. «Jeg lader fortrinnsvis på jobben.»

Så mye som 89 % av LEAF-eierne lader bilen over natten hjemmefra, noe som gir en meget lav drivstoffkostnad.

Jarl Hovind fra Oslo, Norge, kommenterte: «Jeg bruker ikke mer enn 3,- per 10 km for lading av LEAF.»

Jean-Pierre Diernaz, Director of Electric Vehicles for Nissan in Europe, sier: «Ettersom drivstoffprisene fortsetter å være ustabile over hele Europa, er det én ting kundene kan være sikre på; elbil er svært økonomisk.»  

Nissan LEAF er verdens bestselgende elbil med ca. 177 000 solgte enheter siden lanseringen i 2010. 

For mer informasjon, besøk http://www.nissan.eu/

Merknad til redaktøren: Alle tall, med mindre annet er nevnt, er fra YouGov Plc. 

* Totalt antall deltakere i studien var 5568, fordelt på Storbritannia (1033), Tyskland (1010), Frankrike (1003), Italia (1012), Spania (1005) og Norge (505). Voksne deltakere med minst ett barn i husholdningen (gjelder for alle landene i studien). Det ble foretatt et gjennomsnitt i hvert enkelt land for å finne det «europeiske gjennomsnittet». Studien ble gjennomført fra 29. oktober - 6. november 2014.

≠I henhold til en Nissan LEAF-eier i Storbritannia som deltok i studien fra STRIPE Partners. Feltarbeid ble gjennomført fra 27. oktober - 7. november 2014. Basert på valutakurs på 1 EUR = 8,43 NOK.

‡Undersøkelsen ble gjennomført av 76 nåværende eiere av Nissan LEAF. Forskning gjennomført av Nissan Motor (GB) Limited

Om Nissan i Europa 

Nissan har en av de mest omfattende aktivitetene i Europa av noen av de oversjøiske bilprodusentene og har mer enn 17 600 ansatte innenfor lokalt basert design, forskning og utvikling, produksjon, logistikk og salgs- og markedsføringsoperasjoner. I forrige regnskapsår produserte Nissan-fabrikkene i Storbritannia, Spania og Russland mer enn 675 000 biler, inkludert prisbelønte crossovere, småbiler, SUV-er, nyttekjøretøy og elbiler, inkludert Nissan LEAF, verdens mest populære elbil der 97 % av kundene vil anbefale bilen til venner. Nissan tilbyr nå et solid modellutvalg med 23 ulike og innovative modeller i Europa under merkene Nissan og Datsun.

Om Stripe Partners

Stripe Partners er et globalt strategi- og innovasjonsselskap. De to partnerne, Simon Roberts og Tom Rowley, bringer antropologi sammen med innovasjon og forretningsstrategi. Fokuset til Stripe Partners er å skape innovasjon i globale organisasjoner. De har ledet globale  engasjementer for selskaper som Intel, Unilever, Novo Nordisk, og har levert vellykkede markedsførings- og produktinnovasjon for globale virksomheter, slik som Levi's, Bacardi, Ford, Triumph International og e.on.

Om STRIPE Partners forskning

Markedsintelligensen innhentet av Stripe Partners på vegne av Nissan Europe har avslørt viktig innsikt med hensyn til eierskap av Nissan LEAF både i Storbritannia og i Norge. Det globale selskapet har kontaktet familier i hvert av de to landene for å finne ut mer om deres kjørevaner, hvor ofte de bruker elbilene og hvordan Nissan LEAF passer inn i hverdagslivet.
 

[1] Sikkerhet: 35 %, Lave driftskostnader: 28 %, Praktiske funksjoner: 19 %, Komfort: 11 %, Ytelse: 5 %.  De praktiske funksjonene som ble dekket i denne undersøkelsen var: bagasjerom, innvendig romslighet og teknologi.

[2] I henhold til Nissan LEAF data