Tilbake

NISSAN VISER SIN LEDEROLLE INNEN ELEKTRISKE BILER UNDER UEFA CHAMPIONS LEAGUE-FINALEN

  • Nissan feirer det første året som UEFA Champions League-partner i finalen i Berlin
  • Nissan stiller med over 100 nullutslippsbiler
  • 129 ladestasjoner for elbiler installeres i Berlin
  • Energi som genereres av fans i Nissans innovative fan-sone ved UEFA Champions Festival skal bidra til å transportere trofeet til Olympiastadion
  • Fotballegenden Marco van Basten slutter seg til Nissan som ambassadør for bilmerkets aktiviteter rundt UEFA Champions League-finalen

Som ledende innen elektriske biler vil Nissan sette nettopp dette i sentrum for sine aktiviteter rundt UEFA Champions League-finalen den 6. juni 2015. Som en del av sitt innovative samarbeid med Europas prestisjefylte fotballmesterskap, har Nissan som mål å berike fansens opplevelse av turneringen, og etterlate noe av varig verdi til innbyggerne i Berlin.

 

Som den offisielle bilbransjepartneren for UEFA Champions League og som produsent av de mestselgende elektriske bilene i verden, skal Nissan stille med over 100 elektriske biler til UEFA og tilknyttede sponsorer for transport av gjester og funksjonærer under oppkjøringen til finalen i Berlin. Som en ytterligere støtte til dette arbeidet installerer Nissan 129 ladestasjoner for elbiler rundt Tegel internasjonale flyplass, ved flere ulike hoteller i Berlin, og ved Olympiastadion. Mange av disse vil bli stående etterpå og skape en varig verdi og nytte for byen.

Bastien Schupp, Vice President, Marketing - Nissan Europe, sier: "Finalen i Berlin vil markere høydepunktet for det første året av Nissans partnerskap med UEFA Champions League. Dette partnerskapet har satt oss i stand til å sette søkelyset på vår dedikasjon til EV samt å realisere vårt varemerkes verdier i form av innovasjon og begeistring. Jeg er spesielt fornøyd med at det meget gode forholdet vi har til UEFA har satt oss i stand til å gjøre noe varig og positivt for innbyggerne i Berlin, med installasjon av flere elbil-ladepunkter, og disse kommer i tillegg til Nissans nettverk som allerede er det største i Europa."

Nissan skal også være vertskap for interaktive fan-opplevelser ved UEFA Champions Festival i Berlin fra 3. til 7. juni. Fans som deltar vil få muligheten til å spille 2x2 i en interaktiv Football Cage, teste sine ferdigheter i Nissan Performance Maze og gjenskape Nissan-ambassadørenes geniale øyeblikk i vårt testområde.

Energien som skapes av fansen i UEFA Champions Festival vil bli omdannet til en tilsvarende mengde kilowatt som skal brukes som et bidrag til å kjøre UEFA Champions League-trofeet til finalen på Olympiastadion. Deltakerne som genererer flest kilowatt vil få billetter til finalen og i tillegg en eksklusiv mulighet til å ledsage trofeet på kjøreturen fra UEFA Champions Festival til stadion i en spesialdesignet Nissan e-NV200 helelektrisk varebil på matchdagen, som en del av UEFA Trophy Parade.

Fotballegenden Marco van Basten slutter seg til Nissan som ambassadør for å støtte bilprodusentens aktiviteter rundt UEFA Champions League-finalen. Marco har vunnet turneringen to ganger i sin lysende fotballkarriere, og han deler sine tanker om Nissans fan-opplevelser: "Det er fantastisk at Nissan involverer fotballfansen i hjertet av sin feiring av UEFA Champions League. Det arrangeres noen flotte aktiviteter og leker som involverer fans, og det vil virkelig bidra til den elektriske atmosfæren rundt finalen."

Gjennom hele sin første sesong som UEFA Champions League-partner har Nissan arbeidet sammen med UEFA for å utvikle en rekke engasjerende fan-aktiviteter, blant annet konkurransen UEFA Champions League Goal of the Week, og Nissan har gitt fans og partnere tilgang til eksklusive treningsøkter med bortelaget på dagen før matchen. 

Nissan er den offisielle globale bilsponsoren for UEFA Super Cup og UEFA Champions League fra 2014/2015-sesongen til 2017/2018-sesongen. Som offisiell partner vil Nissan være involvert i Europas mest prestisjefylte konkurranse innen klubbfotball gjennom en rekke eksklusive produkter og tjenester. 

Nissan i Berlin - noen fakta

  • 100 elektriske biler, blant annet Nissan LEAF og e-NV200, vil bli stilt til disposisjon av Nissan for bruk i Berlin under oppkjøringen til finalen, samt under finalen
  • 129 ladepunkter vil bli installert ulike steder, blant annet ved Olympiastadion og Tegel Airport
  • Mange av disse vil bli stående permanent slik at elbilbrukere i Berlin vil få glede av en forbedret infrastruktur
  • Dette vil komme i tillegg til de mer enn 1400 hurtigladepunktene som Nissan allerede har installert rundt omkring i Europa, blant annet mange i Norge - flere enn noe annet bilmerke.
  • UEFA Champions Festival vil ha en spesiell installasjon som oppmuntrer fansen til å bidra til å skape en mengde med energi, og denne energien skal bidra til å kjøre trofeet til finalen
  • En spesialdesignet e-NV200 skal transportere trofeet fra UEFA Champions Festival til finalen på matchdagen

Om Nissan og sport

UEFA Champions League-samarbeidet - Nissans største sponsoravtale - er nok et eksempel på Nissans dedikasjon og vekst innen global idrett, et engasjement som allerede omfatter Nissan Brazils sponsing av Rio 2016 Olympiske og Paralympiske Leker, Team Brazil og Brazil Paralympic Delegation, offisiell sponsor for Colombias og Mexicos Olympialag i deres respektive regioner, Team GB og Paralympics GB i Storbritannia, Orange Africa Cup of Nations 2013 og 2015, NCAA Football, den canadiske fotballigaen, forretningspartner for Heisman Trust/Heisman Trophy og den offisielle globale bilpartneren for City Football Group. Nissan har en rekke idrettsambassadører, inkludert gullmedaljevinnerne i OL og Paralympics Usain Bolt, Sir Chris Hoy og Richard Whitehead, de brasilianske olympierne Jovane Guissone og Vitor Felipe samt fotballspillerne Andrés Iniesta, Thiago Silva, Yaya Touré og Max Meyer.