Tilbake

DAIMLER OG RENAULT-NISSAN ALLIANSEN UTVIDER SAMARBEIDET

  • Nissan og Daimler skal samarbeide om utviklingen av en mellomstor pickup for Mercedes-Benz
  • Pickupen fra Mercedes-Benz skal delvis baseres på Nissans NP300
  • Pickupen fra Mercedes-Benz skal utvikles av Daimler og være rettet mot kunder i Europa, Australia, Sør-Afrika og Latin-Amerika
  • Pickupene vil bygges i Barcelona i Spania og i Cordoba i Argentina
  • Dette er seneste milepæl i det fem år lange strategiske samarbeidet mellom Daimler og Renault-Nissan alliansen  

Renault-Nissan alliansen og Daimler AG vil utvide sitt samarbeid og vil i fellesskap utvikle en 1-tonns pickup for Mercedes-Benz. Pickupen vil være den første pickupen fra Mercedes-Benz i dette segmentet. Pickupen fra skal delvis baseres på Nissans NP300 Navara Frontier, men vil bli utviklet og utformet av Daimler for å imøtekomme kundenes spesifikke behov. Pickupen vil ha alle karakteristikker og egenskaper som Mercedes-Benz er kjent for. 

 

Pickupen er en såkalt dobbelkabiner og vil være rettet mot både private og kommersielle kunder. Hovedmarkedene for pickupen er Europa, Australia, Sør-Afrika og Latin-Amerika. 

"Mercedes-Benz er det raskest voksende luksusmerket i verden," sa Dr. Dieter Zetsche, Chairman of the Board of Management of Daimler AG og adm.dir. for Mercedes-Benz Cars. "Å komme inn i et raskt voksende segment med mellomstore pickuper er et viktig skritt på veien mot global vekst. Takket være vårt veletablerte samarbeid med Renault-Nissan alliansen kan vi redusere både tid og kostnader når vi nå skal inn i dette viktige segmentet." 

Nissan er den nest største pickup-produsenten i verden, og har bygget og solgt pickuper i mer enn 80 år. Siden 1993 har mer enn 14 millioner pickuper fra Nissan blitt benyttet til transport, noen ganger under svært tøffe forhold. NP300 Navara Frontier ble lansert i juni 2014, er en av de bestselgende pickupene i verden, og produseres for tiden i Thailand og Mexico. 

Nissan and Renault utvikler allerede en 1-tonns pickup for Renault som delvis skal baseres på Nissans NP300 Navara Frontier. Pickupen, som vil ha den særpregede Renault-utformingen, er Renaults første 1-tonns pickup og vil lanseres i 2016. Denne pickupen vil markere Renaults andre modell i segmentet etter lanseringen av en mindre pickup senere i år.

Nissan vil stå for produksjonen av pickupene fra Mercedes-Benz, Nissan og Renault på Renaults produksjonsanlegg i Cordoba i Argentina for det sørafrikanske markedet, samt på Nissans produksjonsanlegg i Barcelona i Spania for andre markeder utenom Nord-Amerika.  Produksjonen vil starte i Barcelona i 2017 og i Cordoba i 2018.

Barcelona-anlegget vil produsere ca. 120 000 pickuper årlig for de tre partnerne, mens Cordoba-anlegget vil produsere rundt 70 000 pickuper årlig. Større tilgang på deler vil utvide forsyningsbasen betydelig i både Spania og Argentina.

"Takket være vårt samarbeid med Daimler, vil vi kunne dele investeringskostnadene på Cordoba-anlegget, samtidig som vi åpner opp for nye regionale markeder for Renault-Nissan alliansen," sa Carlos Ghosn, Renault-Nissan Chairman og CEO. "Dette prosjektet lar oss i tillegg optimalisere produksjonskapasiteten på Barcelona-anlegget, og gjør oss mer konkurransedyktige i et viktig segment."

Samarbeidet mellom Daimler og Renault-Nissan alliansen feirer 5-års jubileum denne måneden, og pickup-samarbeidet er den nyeste milepælen i det strategiske samarbeidet. Samarbeider stmellom de tre bilprodusentene startet 10. april 2010. På den tiden var det begrenset til tre ulike prosjekter, primært sett i Europa. Siden den gang har Renault-Nissan og Daimler økt dette til totalt 13 samarbeidsprosjekter, i både Europa, Asia og Nord-Amerika.

 "Etter vårt 5 år lange samarbeid med Renault-Nissan, har jeg kun positive ting å si om dette fruktbare fellesskapet," sa Zetsche. "Vi har identifisert og lansert mange fellesprosjektet som skaper fordeler for alle involverte parter."

"Dette samarbeidet er et av de mest produktive i bilhistorien, og lar alle partnere øke stordriftsfordelene samtidig som merkene og produktene er atskilt fra hverandre," sa Ghosn. "Takket være hardt arbeid fra begge parter kan Renault-Nissan alliansen og Daimler se frem til en langvarig og stabil fremtid." 

For den fullstendige pressemeldingen og video, vennligst besøk:  www.media.blog.alliance-renault-nissan.com/news/5417